Dec 28, 2012

Dec 27, 2012




Aku akan terus berusaha menyayangi dan mengharagai nilai sebuah persahabatan

[FULLSTOP]

Dec 19, 2012

Penghargaan




TERIMA KASIH KAWAN-KAWAN
SYUKRAN JAZILAN YA SODIQI
THANK YOU MY FRIENDS



ditujukan buat mereka-mereka yang sentiasa menyokong dan merangsang diri ini.
Dan tidak dilupa buat mereka yang benar MENGHARGAI persahabatan ini.

Wassalam. May Allah Bless!

Oct 3, 2012

Ahlul Bait


dari kiri....Syahrul ( N ), Safrie ( Chan ), Ridhwan ( Q ), Qayyum ( Aku )...

gambar ini dirakam selepas habis jamuan akhir semester Jabatan Senibina pada semester yang lalu di Orient Star Hotel anjuran junior kami...Anarchieve ( betul ke eja nih?? )

Mereka ini adalah ahli rumah sewa aku diseri iskandar sejak aku part 3. Asalnya aku sudah bersama mereka sejak part 2, tapi aku dan faisal mohon untuk duduk dihostel.

Sekarang ni kami tinggal berempat sahaja setelah 2 orang ahli rumah yang lain iaitu Omak dan Syuk memilih untuk memulakan kehidupan yang baru.

Mulai semester ini juga kami berpindah ke rumah sewa yang baru yang lebih besar sebab aku dah nak kawin....muahahaha~

Ok tu saja sebab blog ni dah lama sangat tak update. Didoakan semoga persahabatan ini berkekalan. Aamiinn....=))

Wassalam.

Aug 14, 2012

Erti Cinta


Sekalipun cinta telah kuuraikan,
Dan kujelaskan panjang lebar,
Namun jika cinta kudatangi,
Aku jadi malu pada keteranganku sendiri,
Meskipun lidahku mampu menguraikan,
Namun tanpa lidah cinta ternyata lebih tenang,
Sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya,
Kata-kata pecah berkeping-keping,
Begitu sampai kepada cinta,
Dalam menghuraikan cinta,
Akal berbaring tak berdaya,
Bagaikan keldai berbaring dalam lumpur,
Cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan.

_RUMI_

Jul 29, 2012

Mengingati Allah

Dari Abi Hurairah r.a. bahwa Rasullullah SAW bersabda :

Allah SWT berfirman :

Aku adalah sepertimana yang hambaKu fikirkan tentang diriKu. Aku bersama-samanya ketika dia mengingatiKu. Sekiranya dia mengingatiKu ketika dia bersendirian, Aku akan mengingatinya bersendirian. Sekiranya dia mengingatiKu di dalam sebuah perkumpulan, Aku akan mengingatinya dalam perkumpulan yang lebih baik daripada itu.

Barangsiapa yang mendekat kepadaKu satu hasta maka Aku akan mendekat kepadanya satu lengan, dan barang siapa mendekat kepadaKu satu lengan maka Aku akan mendekat kepadanya dua lengan, dan jika ia menghampiri kepadaKu dengan berjalan maka Aku menemuinya dengan berlari.'

(Hadits diriwayatkan oleh Bukhari-Muslim)


Jul 28, 2012

Motivasi Siasah 1.0

Hasan Al-Banna berpandangan bahawa Islam dalam bentuknya yang asli cuma dapat dilaksanakan dalam abad ke-20 ini apabila ia didukung dengan ilmu, faham, amal dan jihad. Dengan itu umat islam hendaklah keluar berdepan, mecabar serta menentang pemikiran asing dan proses pembaratan yang melanda umat mereka ketika itu.

Umat Islam mesti diwakili oleh sebuah gerakan haraki yang berani secara terbuka melaksanakan segala tuntutan amar makruf dan nahi mungkar kepada seluruh lapisan masyarakat.

Anggota gerakan haraki itu juga mestilah sanggup mengorbankan apa sahaja yang ada pada mereka demi kepentingan Islam melalui jihad fi sabilillah.

Gerakan Haraki itu mestilah tidak jumud. Ia mestilah sentiasa hidup dan bergerak serta mampu menyuntikkan nilai sebenar kehidupan kepada setiap insan disamping sentiasa menggerakkan masyarakat kearah cita-cita mendaulatkan semula Islam diatas muka bumi.

Untuk itu gerakan haraki itu hendaklah mempunyai program yang teratur bagi memperkaderkan tenaga terbaik dikalangan ummah secara jamaie melalui qiyadah rasyidah ( kepimpinan yang dicari-cari ) dan satu tanzim yang munazzamah.

-: dipetik dari buku berjudul Tokoh-Tokoh Besar GERAKAN ISLAM Dalam Sejarah:Kisah-Kisah Inspiratif Para Pemimpin Gerakan Islam Sedunia karya YB Saari Sungib.


Jul 16, 2012

Harapan Ramadhan

Assalamualaikum.

InsyaAllah sedikit bicara berkenaan Ramadhan yang bakal kunjung tiba beberapa hari lagi.
Semoga dipanjangkan umur kita untuk sampai kepada sesuatu yang kita tunggu selama setahun ini. Inilah bulan dimana kita semua selaku seorang muslim dan mukmin diwajibkan untuk berpuasa pada siang harinya dan disunatkan untuk bersolat terawikh pada malam harinya seusai solat Isyak. Inilah kelebihan bulan Ramadhan yang tidak ada pada bulan-bulan lain. Andai tiada rasa gembira dan teruja dalam diri kita dalam menyambut bulan ini, maka Iman kita semua haruslah disemak semula.

"Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertaqwa. Puasa itu diwajibkan dalam beberapa hari tertentu. Maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka) maka hendaklah ia digantikan dengan hari-hari lain."

Apa yang aku harapkan sepertimana tiap-tiap tahun, diri ini sentiasa ingin menjadi lebih soleh dan mampu melayakkan diri menjadi pemuda-pemuda Islam yang sentiasa menjadi penggerak ummah dibarisan hadapan. Al-maklum lah, iman ini sifatnya turun naik, apatah lagi keadaan aku ni yang imannya lebih banyak turun berbanding naik. (itu pun kalau naik). Seruan aku terhadap kalian, marilah kita bersama memaksimumkan amal islami kita dalam bulan yang istimewa ini dan semoga kita beristiqamah dalam bulan-bulan yang lainnya. Sebab antara tanda-tanda amalan seseorang dalam bulan ramadhan itu diterima adalah dia istiqamah dalam melaksanakan amalan itu selepas berakhirnya ramdhan.



wassalam....=))

Jul 14, 2012



STOP DREAMING.

Water In Islamic Architecture

In Islam, water is seen as life-giving, sustaining, and purifying.
The Qur’an states, “from water every living creature was created.”

Water is used in Islamic architecture for several basic reasons. First, it is used practically to provide cooling in hot, dry climates (e.g. the courtyard fountains and pools typically found in the vernacular architecture of the Middle East and North Africa, the origin of Islam). Second, it is used aesthetically to emphasize visual axes, reflect the surrounding environment, and visually multiply the adjacent architecture and its decorative detailing (e.g. the reflecting pools and watercourses at the Alhambra and Generalife in Granada, Spain). Third, it is used symbolically to represent the life-giving, sustaining, and purifying aspects of water mentioned in the Qur’an (e.g. the ablution fountains found traditionally in the central courts of mosques).

Water is an important component of traditional Islamic gardens and courtyards. In the Qur’an, the “garden” is used to represent the paradise promised to believers. One very particular type of Islamic garden related specifically to this concept is the so-called “Paradise Garden.” The word “paradise” comes from the Persian words pairi, meaning “around,” and daeza, meaning, “wall.” Together, these words create a reference to the fact that early Middle Eastern gardens were enclosed, masonry-walled precincts set aside from the wilderness of nature and used for cultivation in the desert.

The traditional layout of the Paradise Garden is rectilinear with a central pool or fountain and four extending watercourses. This quadripartite garden is also known as a chahar bagh or charbagh, a term which means “four gardens” in Persian. The central fountain symbolizes the origin and sustainer of life and the watercourses represent the four rivers of the Garden of Eden. In addition to their symbolic function, the fountain and watercourses also served the very practical purpose of irrigating the garden. As a general rule, the Paradise Garden is very formal and manicured. Perhaps the most famous Islamic Paradise Garden known to westerners is the garden at the Taj Mahal in Agra, India. At the Taj Mahal, each of the four quadrant gardens is divided geometrically into sixteen planting beds.

Although the Paradise Garden form is prevalent in Islam, it should not be taken as the only type of Islamic garden. Regardless of the ultimate form, there are several general themes that are common throughout the design of gardens in Islam: water is generally a unifying feature, shade is achieved through planting and architecture, and there is a balanced play between formal and informal planting arrangements.

With respect to water in particular, there are several important aspects of its design worth noting and which are helpful in evaluating its specific use in Islamic gardens:

type – fountain (dynamic) v. pool (static),
character – moving (dynamic) v. still (static),
depth – deep (dark, used to reflect its surroundings) v. shallow (light, used to illuminate its intricately-patterned, tiled basin),
form – linear (marking an axis) v. compact (marking a point).

*dicopy dan paste dari sini (LINK)

Jul 12, 2012

Hidup Mulia Mati Syahid



bangkitlah wahai pemuda-pemudi Islam.

Syiah dan Sekularisme

Sedikit mengenai Syiah (2):

- Syiah - Mengkufurkan/memurtadkan semua para sahabat kecuali beberapa orang. Ini contoh utama.

- Sekularisme - Menolak al Quran sebagai sumber hukum kehidupan. Ini contoh utama.

Perhatikan, kedua-duanya TERTOLAK dalam akidah Islam/Ahlus Sunnah wal Jamaah. Justeru MENGAPA jika kita menolak Syiah, kita masih tidak melihat bahaya sekularisme?

Kerana itu, saya katakan, di sebalik bahaya ajaran Syiah, lebih bahaya adalah ajaran sekularisme kerana ia hampir-hampir tidak disedari oleh masyarakat Islam di seluruh dunia.

Lihat, bagaimana para ulama dan pejuang Islam seluruh dunia bersatu menolak sekularisme dan ajaran barat yang membakar akidah umat Islam ASWJ.

Manakala ajaran Syiah juga mereka tentang. Tetapi bukan di tempat pertama pada keutamaan sebab:

1) Syiah cerita lama yang mudah ditemui jawaban melalui kitab-kitab yang banyak mendedahkannya. Setiap kita mudah memahami kesesatan Syiah dan mengingatkannya. Adapun sekularisme, ia mula membakar di negara Islam baru 100 tahun dulu.

2) Sekularisme telah masuk secara terbuka ke dalam rumah setiap umat, sedangkan ajaran Syiah hanya menyusup secara sembunyian ke rumah-rumah tertentu. Maka pastinya bahaya sekularisme lebih besar.

3) Sekularisme menggunakan jentera dan propaganda kerajaan, sedangkan Syiah masih konvensional propagandanya. Mana lebih bahaya?

4) Umat Islam sering tertipu dan memaafkan sekularisme, manakala mereka begitu sensitif dengan Syiah. Justeru kita tumpukan lebih pada yang dilalaikan umat.

Saya sedang MENULIS di sini mengenai ajaran Syiah dan sekularisme. Saya tidak lagi menghukum orang Syiah dan orang sekular.

Hukum berjalan mengikut tata cara fiqh yang harmoni. Jangan kita segera menghukum 'sekali sapu' saja aa..

*dicopy dan paste dari status FB Ustaz Nik Mohamad Abduh

Jul 11, 2012

Motivasi Iman 3.0


" Dimanakah taraf IMAN kita apabila penjara dan penguasa

lebih kita takutkan berbanding ALLAH TAALA dalam

menyuarakan kebenaran "



sama-sama kita INSAF.

Jul 9, 2012

Membeli-Belah Buku



Alhamdulillah, setelah memecut dari Perak dalam keadaan hampir tiada diriku dialam fana ini, dapat jugak aku beli buku-buku yang aku nak di Pesta Buku Selangor 2012 yang bertempat di Shah Alam Convention Center. Namun, satu buku berkisahkan seorang mujahid agung yang sangat aku kagumi iaitu Al-Marhum Ustaz Fadzil Noor. Aku target nak beli 3 buku jer....tapi ketiadaan buku yang mengisahkan ustaz Fadzil Noor itu telah mentakdirkan aku meningkatkan hasil belian kepada 4 buah buku.

Ok, ni adalah buku yang aku dah plan untuk beli. Pada mulanya aku nak tempah kat saudari Nurshila Sulaiman jer. Tapi bila pikirkan balik, baik aku pi beli sendiri dan alang-alang aku boleh balik kampung sekali. Hikmah yang aku dapat bila pegi beli sendiri ni ialah aku dapat tawar harga setawar-tawarnya.



ni adalah buku yang aku x dapat nak beli. stok taraakkkk!!!

alhamdulillah...=)

alhamdulillah....=)


2 buku lagi ni aku beli dengan hanya sekilas pandang. Memikirkan "my wallet is like onion", aku cadang nak beli salah satu je, tapi aku redah je tatkala memikirkan manfaatnya.



alhamdulillah....=)

alhamdulillah....=)......ok, sila senyap dan jangan komen apa2 terhadap pembelian buku ini. Kalau nak pinjam bagitau jer.

Hurm, purata masa yang aku habiskan untuk mendapatkan ke empat-empat buku ini adalah x sampai setengah jam pun.

Aku masuk, cari booth, aku amik buku, belek-belek, confirm beli, aku bayar, aku blah.

Cuma nak cari booth Jundi Resources tu yang payah sikit.
Jutaan terima-kasih buat saudari Nurshila Sulaiman.

Semoga buku-buku ini meberi 1001 satu manfaat buat diri ini yang jahil.
Wassalam.

Jul 7, 2012

Motivasi Cinta 2.0

" Lebihkan

MENJADI

Daripada

MENCARI "

_Ustazah Fatimah Syarha_



Motivasi Iman 2.0



Bilamana Allah masih memanjangkan umur kita sedangkan kita dalam keadaan membuat pelbagai khilaf dan dosa,

Sedarlah bahawa Allah masih sayangkan kita.

Jadi mengapa harus kita mensia-siakan kasih sayangnya??



Tepuk Dada, Tanya Iman.....=)

Berdakwahlah


Dari Abu Hurairah, ia berkata; Rasulullah bersabda, “Islam bermula dalam keadaan asing, dan akan kembali terasing seperti semula, maka beruntunglah orang-orang yang terasing”

Dalam mengharungi dunia akhir zaman nih, sememangnya "awkward moment" apabila bercakap tentang Islam dalam kelompok manusia yang pelbagai yang kita tidak mengetahui bagaimanakah fikrah mereka. Tapi bagi aku, hal itu tidaklah boleh dijadikan alasan untuk dakwah ini terhenti atau terbatas. Untuk mereka sama ada mahu menerima atau menolak dakwah itu, serahkan sahaja segalanya pada Allah Taala kerana hanya dia yang maha mampu memberi hidayah kepada sesiapa pun yang dikehendakinya. Semoga kita turut dikurniakan hidayah Allah kita. Yang penting kita sebagai khalifah Allah dan juga daie' bagi agama Allah yang syumul ini seharusnya jangan berputus asa terhadap kerja dakwah ini. Sebarkanlah ia seluas-luasnya kerana dakwah islamiyah ini bukan hanya untuk mereka-mereka yang sudah mengenal islam itu apa bahkan ianya melangkaui segala jenis sempadan.

Untuk diri aku sendiri, aku sedar aku ni bukanlah insan yang cukup baik untuk menyampaikan perkara yang baik-baik. Tetapi, bila dikenangkan kembali kata-kata Imam Al-Ghazali, kalau nak tunggu semua orang jadi baik, tidak akan ada dakwah diatas muka bumi ini.
Kata-kata inilah yang sentiasa meneguhkan kekuatan dalam diri aku untuk menyampaikan apa sahaja selagi mana ianya baik untuk aku terutamanya dan seluruh umat manusia amnya.
Biarkan sahaja tohmahan masyarakat kerana kita harus yakin rahmat Allah itu sentiasa ada.

Insya Allah.



Perjuangan Itu Pahit kerana Syurga Itu Manis

Optimis



Memang manusia BENCI....

Tapi Allah suka taw.....



hahahaha.....gi mampos la korg nak cakap apa. yang penting aku OK.


way of PREJUDISM.

Jul 3, 2012

Motivasi Iman 1.0


Andai keyakinan kita teguh bahawa Allah Taala itu ada,

Mengapa perlu kita takut kepada selain daripada-Nya...??



Strengthen your faith my broS and siS'~~

Jun 30, 2012

Doa




Semoga Allah Redha Terhadap Setiap Amal Yang Aku Buat

dan

Semoga Allah Mengampuni Setiap Dosa dan Khilaf Yang Aku Telah Lakukan

Pilihan


BerIsterikan seseorang doktor.....



hurm.....ada sesuatu yang wajar dipertimbangkan....


Jun 27, 2012

Bila Agaknya???




Membawa sang isteri solat berjemaah di masjid.

Aku nak gak wei.....


May 27, 2012

Ayuh Anak Muda!



"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya kerana Allahu Rabbil A'lamin"




May 16, 2012

Mahar Cinta


Andainya dapat engkau mendengarkan
Suara di hatiku melagukan rindu
Kiranya engkau mampu mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terucap

Pasti dirimu kan memahami
Harapan kasih yang terbina
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu

Bukanlah aku sengaja
Melindungi rasa di jiwa
Namun bimbang diri kan terleka
Hanyut dibuai angan dan mimpi indah
Hingga terabai segala cita
Sedang khayalan tak menjanjikan
Segunung kebahagiaan
Sebagai mahar hantaran

Apakah mungkin engkau mengerti
Setiap cinta yang dilafazkan
Bukanlah sekadar mainan
Tetapi sebuah janji

Andainya dapat engkau mendengarkan
Suara dihatiku melagukan rindu
Kiranya engkau bias mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terungkap

Pasti dirimu dapat melihat
Rahsia kasih yang terpendam
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu
Selamanya..

_DEVOTEES_



May 15, 2012

Bodohnya Engkau Ini


Alhamdulillah, semakin hari, diruangan muka buku kelihatan sudah ramai yang menukar gambar profilenya dengan gambar yang menunjukkan solidaritinya terhadap mangsa kekejaman tentera Zionis.

Namun begitu sheikh, tak cukup kalau sekadar tukar gambar je kalau diri sendiri tak ada pengislahan.

Apa guna ko letak gambar coklat tu tapi...

status update ko macam haram...sama macam status-status golongan-golongan yang termasuk dalam agenda zionis.

Post-post ko pun sama je macam puak zionis laknat tu....ape de hal??

hadoih.....BODOHNYA ENGKAU INI.

May 14, 2012

For You Palestine







From Malaysia with Love and Doa'.

Motivasi Cinta 1.0




|Cinta bukan sekadar rasa, tetapi ia hadir bersama amanah|


Motivasi Politik 1.0





"Di atas robohan Kota Melaka; Kita Dirikan Jiwa Merdeka; Bersatu padulah segenap baka;
Membela hak keadilan pusaka "


May 13, 2012

Menghitung Hari Vol 2.

Dimalam yang dingin sambil bertemankan lagu Istikharah Cinta,

Tatkala kerja designku masih bertimbun,

Hatiku masih resah memikirkan hari yang bakal mengubah sebahagian besar hidupku,

Hari yang tidak pernah kuduga bahawa sememangnya akan kutempuh.

Semoga Allah permudahkan.




InsyaAllah.

May 12, 2012

Usrah 2.0


"Dan kahwinkanlah orang bujang (lelaki atau perempuan) dari kalangan kamu, dan orang yang salih dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah swt akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya, kerana Allah swt Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui"

(Surah An-Nur : 32)

“Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan Rahmat-Nya: bahawa DIA menciptakan untukmu (lelaki) isteri-isteri daripada jenismu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan antara kamu (suami isteri) kasih sayang dan belas kasihan, sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan yang menimbulkan kesedaran bagi orang yang berfikir.”

(Surah ar-Rum : 21)



Bapaku Seorang YB- PyanHabib


Mempersembahkan puisi oleh seorang seniman rakyat....=)



Bapaku seorang YB di negara demokrasi
joget dan zapin dia tahu menari
hari-hari meeting
hari-hari outstation
sampai pagi konon menghargai
kesetiaan para pengundi yang memilihnya di pilihanraya

Di atas podium di hadapan rakyat
orang-orang kampung jauh terpencil
lidah bapaku petah bersilat
uratnya tegang mata terjegil

Bapakku pakar pintar teori mulut berbuih mata
melilau bersembur serapah segala jampi
orang-orang kampung batuknya hijau
Kitab sejarah dan hadis Nabi jadi hafalan bapaku
bestari rakyat maehaen ditaburi janji

Tidak siapa tahu bapakku gergaji bermata dua
sondol sana - sondol sini
dia main tutup mata
orang-orang kampung terlopong dengan mata terbuka

Bapakku seorang YB di negara demokrasi
anak aku bertuah tidak pernah mengundi
diajarnya aku berotak pintar
untuk hidup mesti terlebih ajar

Oh alangkan bertuah aku anak bapak
Bapakku YB , aku jadi penyangak
masing-masing putar belit
masing-masing pintar teori
masing-masing isi perut dan tembolok sendiri

Bapakku seorang YB di negara demokrasi
di parlimen tak habis-habis berkelahi
jadi Yb tak habis-habis kena maki

Minda Yusuf Qardhawi


Buat kawan-kawan dan juga saya sendiri, bila kita rasa kita sebenarnya tidak mengerti apa-apa, jangalah sesekali kita membuat andaian sendiri sehingga boleh menimbulkan fitnah.
Tu pentingnya untunk kita mengerti bahawa Ulama itu adalah pewaris para Nabi.
Kepada merekalah tempat rujuk merujuk bagi mengetahui setiap perkara terutamanya perihal hukum-hakam.



wassalam.....=)


Usrah 1.0


"Barangsiapa yang tidak menyibukkan diri dalam kebaikan, nescaya ia akan disibukkan dalam keburukan "




Hartanah



Rupanya dalam sedar tak sedar, aku ni berharta ghopenye.



boleh la kot buat modal kahwin....keh3..~

klik link nih klw nak berasa diri tu berharta gak.....LINK

Kriteria 1.0


Kriteria utama bagi seseorang yang ingin bergelar isteri kepada

Abdul Qayyum ialah :

1- PENYOKONG TEGAR PAS
2- PENYOKONG TEGAR PAS
3- PENYOKONG TEGAR PAS

Lain-lain kriteria selain ketiga-ketiga kriteria diatas akan dibincangkan pada masa-masa akan datang. Hal ini kerana Abdul Qayyum tersebut masih berada dibawah paras yang sangat rendah dalam proses pengislahan diri kearah peribadi yang soleh.

Sekian. Pas Untuk Semua. ISLAM untuk semua.




May 8, 2012

Kita Masih Dijajah



Tatkala Jepun serang dan jajah Tanah Melayu,
Hanya umat tanah melayu yang hidup pada zaman tu je yang merana.

Tetapi, tatkala British yang menjajah Tanah Melayu,
umat Tanah Melayu itu merana dalam keadaan tidak sedar sampai sekarang.

SEBAB APA???

Sebab penjajahannya diteruskan oleh legasinya yang bernama

United Malay National Organization.


Bagi mereka yang masih tidak sedar atau tidak mengerti,
singkaplah sejarah negara kita semula dan fahamilah...

Kenapa UMNO itu digelar sebagai KANAN oleh British..??

Kenapa PKM, API, AWAS, TANI etc itu digelar sebagai KIRI oleh British..??

Kenapa isu Mat Indera yang dikatakan sebagai wira itu timbul..??

Kenapa kebanyakan filem yang menceritakan tentang kemerdekaan memperlihatkan askar-askar seperti Leftenan Adnan dan Sarjan Hassan itu berketuakan Pegawai Tentera British..??

Dari siapakah kita ini merdeka sebenarnya??..Jepun atau British...???


Konklusinya....KITA MASIH DIJAJAH.



May 7, 2012

No Brain


Dengan ini aku mengisytiharkan, golongan-golongan yang menyamakan Himpunan Bersih dengan rusuhan-rusuhan yang berlaku diluar negara adalah golongan-golongan xde otak. Belajar je tinggi-tinggi tapi tiada inisiatif untuk mencari.
Mereka-mereka ini sebenarnya tiada minat pun untuk mengambil tahu terhadap isu-isu semasa dan hanya mementingkan diri semata-semata serta merasakan dirinya itu sudah cukup senang.

Harus diingat, Himpunan Bersih itu pada asasnya adalah himpunan aman untut menuntut satu pilihanraya yang adil.
Kenapa tidak disamakan dengan demonstrasi-demonstrasi yang mebantah penebangan hutan, pemburuan hidupan liar dan sebagainya. Asal boleh nak kaitkan dengan rusuhan jugak.

Apabila disebut demonstrasi, ia bukannya dilihat sebagai rusuhan semata-mata.
Demonstrasi itu merupakan satu cara untuk kita meluahkan perasaan atas ketidak setuju kita terhadap sesuatu perkara.

Adakah menuntut satu pilihanraya yang adil itu adalah SALAH.??

Kesimpulannya, mereka yang hanya tahu berkata-kata, tuduh sana sini dan cakap berapi-api tanpa mengambil tahu tentang perkara sebenar adalah mereka-mereka yang tidak mengerti apa-apa sebenarnya. Sekadar mementingkan diri tanpa mengambil berat kemaslahatan ummah sejagat. Paling tidak pun, mereka-mereka ini adalah pengampu UMNO dari ujung rambut sampai ke taik kuku jari kaki yang mana hidupnya beranggapan hanya UMNO yang dapat memberi kesenangan kepada mereka...pooodah!!~

Sekian wassalam.

*post ini ditulis sebab aku x boleh tido memikirkan perangai puak2 ni x kira umno, isma dan lalang.

Menghitung Hari Vol 1.



SEMOGA SEGALANYA DIPERMUDAHKAN.

APA YANG AKU HARAPKAN HANYALAH SYARIAT TERPELIHARA.

=)



May 6, 2012

Kupinangmu dengan Bismillah.



Abdul Qayyum : Assalamualaikum pakcik.

Bakal Bapak Mertua : Waalaikumussalam, anak ni sape??...apa hajat datang kemari??

Abdul Qayyum : Nama saya qayyum pakcik. Duduk kuala selangor. Rasanya x perlu la saya nak selindung2, hajat saya datang ni nak masuk minang anak pakcik. Tapi jujur saya katakan, saya bukannya anak orang kaya, nak kata berharta....belajar lagi dan mak bapak yang tanggung. Tapi insyaAllah, setakat nak ajar ngaji ngan jadi imam solat tu...boleh la.

Bakal Bapak Mertua : Laa...belajar lagi...abis tu camne nak tanggung anak pakcik nnt??

Abdul Qayyum : Ntah la...saya pun x mampu nak jamin....saya cuma mampu bagi jaminan Allah jer...Allah dah kabor, kalau kahwin ni rezeki lagi murah. Yang betul2 saya boleh jamin, saya tanggung dosa anak pakcik je la...

Bakal Bapak Mertua : Hurmm...macam tu...ok la, pakcik terima pinangan kamu. Minggu depan pakcik jumpakan kamu dengan anak pakcik si ****** tu...bawak mak bapak kamu sekali.

Abdul Qayyum : Baiklah pakcik, terima kasih banyak2...terima kasih sebab terima saya seadanya...( hati tgh berbunga-bunga )

Bakal Bapak Mertua : Ok....balik elok2...kirim salam kat mak bapak kamu...

Abdul Qayyum : InsyaAllah pakcik....Assalamualaikum.

Bakal Bapak Mertua : Waalaikumussalam warahmatullah.



Setelah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak, akhirnya Abdul Qayyum dan ****** pun selamat diijabkabulkan dengan mahar hanya sebentuk cincin emas. Namun begitu, majlis walimah dan pemberian hantaran akan diadakan selepas beliau dan isterinya habis belajar. Apa yang penting, segalanya kini halal......=)




* Kisah tersebut hanyalah sekadar angan-angan penulis dalam mencari erti cinta yang diredhai Allah. Masih mencari kekuatan dalam melaksanakan tuntutan syariat tersebut. Semoga segalanya dipermudahkan dan dijauhkan dari tipu daya syaitan yg direjam.


Ketenangan



SEMEMANGNYA CINTA ALLAH ITU LEBIH BERHARGA

AKU LEBIH TENANG KINI.

TERIMA KASIH ATAS KASIH DAN CINTAMU ITU YA ALLAH.


Hujan


Di Seri Iskandar sekarang ini sedang hujan.
Seri Iskandar ini medan ku menuntut ilmu senibina dan aku kira boleh juga dinamakan medan permulaan bagi perjalanan hidupku dalam mengenal siapa diri ni dan apa tujuan diri ini dicipta.
Di Seri Iskandar ini juga aku menilai erti persahabatan. Bagaimana persahabatan itu dibina dan bagaimana juga ia diperkukuhkan.

Namun begitu, tidak mampu aku menafikan, segala apa yang aku hadapi,
setiap perkara aku tempuhi merupakan ujian dan juga ilmu dari Allah.
Ilmu itu tidak datang dari kelas-kelas dan buku-buku semata, ianya mampu hadir dengan cara mengamati dan berfikir setiap perkara yang mengelilingi hidup kita.
Aku sedar, aku juga seorang manusia yang leka. Manusia yang tidak mampu lari dari berbuat dosa.
Tetapi, bukankah pintu taubat Allah itu sentiasa terbuka...??
Usah malu untuk bertaubat setelah berbuat dosa, tetapi malulah untuk berbuat dosa setelah bertaubat. Tidak ada perkara lain yang kita dambakan dalam setiap tingkah laku kita melainkan rahmat Allah semata-mata.

Semoga dengan turunnya hujan pada malam ini disertakan sekali rahmat AllahuRabbulA'lamin.

"Dialah yang telah menurunkan air hujan dari langit untuk kamu,sebahagiannya menjadi minuman dan sebahagiannya yang lain menyuburkan tumbuh-rumbuhan yang pada (tempat tumbuhnya) kamu mengembala ternakmu. Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan tersebut tanam-tanaman zaitun,kurma, anggur dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda ( kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikir."
(An-Nahl:10- 11)


May 2, 2012

Alahai Utusan

Tatkala membuka facebook pada hari ini, aku melihat status update
daripada Dr Maszlee Malik yang sebegini rupa.




Lantas aku pun bukak la utusan online untuk tengak camne ghopenye
muka depan utusan pada hari. Nak beli??...huh!!...tobat lahum aku xkan bagi untung kat
utusan tu. Setelah melihat apa ceritanya, maka memang tepatlah tiada lagi ungkapan yang elok buat Utusan Malaysia melainkan BODOH.

So, no wonder la ustaz Harun Din mengfatwakan membaca utusan adalah haram.
Dah la kerja nak buat fitnah dan putar belit fakta, pastu siap lucah melucah lagi. Belum lagi nak kaborkan pasal majalah mangga, yang itu memang haram jadah la.

Kalau korg nak tawu bagaimana ceritanya dimuka surat depan utusan itu, carilah sendiri.
Lepas dah tengok, istighfar lah banyak sebab takut menjadi aib.


AKU SEMEMANGNYA BUKAN BUDAK YANG BAIK, SEBAB ITULAH AKU MAHU PEMIMPIN YANG BAIK SUPAYA SISTEM PEMERINTAHAN DAPAT DIKENDALIKAN DENGAN BAIK OLEH PEMIMPIN YANG BAIK DAN AKU BEROLEH DIDIKAN UNTUK MENJADI BAIK. InsyaAllah.

wassalam.

p/s : Malaysia lagi teruk dari Namibia dan Timor Leste